Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Balaton-átúszás

2013.07.20

 2013-ban 31. alkalommal is leküzdhették a vállalkozó szellemű úszni tudók a Révfülöp és Balatonboglár között húzódó 5,2 km-es balatoni távot. Akik esetleg nem átúszás céljából jelentek meg a rendezvényen, azok is jól érezhették magukat, remek bemutatókat, koncerteket is láthattunk.

Ennek a kis cikknek a célja nem igazán a rendezvény fényezése lenne, mint inkább tapasztalatok, tanácsok azoknak, akik a jövőben meg szeretnék próbálni átúszni a magyar tengert, de még nem szánták el rá magukat.

Ha valaki tud úszni, és van némi kondíciója, mindenképpen érdemes bevállalni ezt a kihívást. Azon kívül, hogy az egészségünkért is teszünk, az átúszás rizikófaktora meglehetősen alacsony (nem árt megemlíteni azonban, hogy sajnos történt már baleset a korábbi évek rendezvényei során, így mindenképpen meg kell bizonyosodni róla, hogy kellően felkészültek vagyunk az 5,2 km-es táv leküzdéséhez). Az útvonalon meglehetősen sűrűn, kb. 20-30 méterenként vitorláshajók biztosítanak lehetőséget rövid pihenőkre, valamint szőlőcukrot az úszók számára, így nem kell teljes kimerültség közepette kikászálódni a déli partra.

Azt írtam, "kellően felkészültek vagyunk". Hogy ez mit takar, nyilván mindenki döntse el magáról, hogy felkészültnek érzi-e magát, avagy sem. Az én felkészülésem idén a következőképpen nézett ki: januártól június 15-éig bezáróan heti két alkalommal úsztam 1400-1500 métereket, majd június 15-től hetente maximum egy alkalommal, azonban ilyenkor 3000-3500 métert. Úgy gondolom, ha valaki ennyit le tud úszni egy huzamban, annak egy 5,2 km-es táv nem okozhat gondot, mint írtam a pihenési lehetőségek miatt. Hozzátenném, hogy az én felkészülésem korántsem volt szakszerű, az úszást is hobbiként, illetve egészségügyi okokból űzöm heti rendszerességgel. Ezáltal lehet, hogy egy olyan ember, aki jobban ért ehhez a sporthoz, mint én, az én adottságaimmal sokkal jobb eredményt is kihozhatott volna, mint amit nekem sikerült.

Vannak dolgok, amiket nem árt szem előtt tartani, mielőtt vízbe veti magát az ember. Meg kell tanulnunk például úgy is úszni, hogy csak a két kezünket, illetve csak a két lábunkat használjuk. Előfordulhat ugyanis, hogy úszás közben az ember egyik végtagja olyannyira begörcsöl, hogy ezáltal használhatatlanná válik. Ha ez megtörténik, nyilván tudnunk kell valahogy az adott végtag használata nélkül elevickélni a legközelebbi hajóig, ahol pihentethetjük egy kicsit a görcsbe rándult tagot. Az úszás előtti nyújtás meglehetősen lecsökkenti az izomgörcsök kockázatát az úszás folyamán. Aki tudja magáról, hogy hajlamos ilyesmire, szedjen magnéziumtablettát, illetve fogyasszon több magnéziumtartalmú ételt.

Ha gyomorfájdalmat, fejfájdalmat, mellkasfájdalmat érzékelünk, szintén ne habozzunk meglátogatni egy közeli vitorlást, és az úszást csak akkor folytatni, ha a fájdalom enyhül, elmúlik. Isten óvjon mindenkit ettől, ha a vízben leesik a vércukorszint, rosszabb esetben elájulunk, nincs az a jóakaratú ember, aki a szemét a déli part hívogató síkságára függesztve észrevesz minket. Tehát semmiképp se bízzuk másokra magunkat, ha rosszul érezzük magunkat, azonnal szálljunk ki a vízből, amint lehet. Az ilyenfajta problémákat megelőzendő, reggelizünk bőségesen, de ne közvetlenül úszás előtt (inkább 2-3 órával előtte). Az úszás előtt elfogyasztott szőlőcukor, csokoládé is biztosíthat némi energiát az elkövetkező órákra.

Harmadszor pedig, az átúszást megelőzően nem árt megfigyelni az időjárási viszonyokat, hogy mire számítsunk átúszás közben. Vannak, akiknek külön technikája van arra az esetre, ha hullámzó vízben kell úszniuk. Bizony ez is megeshet. Napsütés esetén gondoskodjunk az UV sugarak elleni védelemről (lehet, hogy órákon keresztül fogunk a tűző napon vízben tartózkodni, és mint tudjuk, vízben sokkal gyorsabban le lehet égni, mint a parton).

A legfontosabb, amit még ajánlanék, hogy az átúszás napjára vegyük elő türelmesebb énünket. Valószínűleg hosszú időn keresztül fogunk sorban állni több helyen is az átúszást megelőzően, valamint utána is, arról nem is beszélve, hogy esetleg órákon keresztül valami ilyesmi lesz a forgatókönyv: "beszív-kifúj-beszív-kifúj". Annál jobb lesz az érzés, mikor a déli parton fogyasztjuk jól megérdemelt ebédünket.

Tehát aki esetleg fontolgatja, hogy a következő alkalommal belevágjon, én mindenképpen ajánlanám. Csupán tisztában kell lennünk vele, mire vállalkozunk. Ha valaki elolvasta az elejétől ezt a kis irományt, az nagyjából tisztában is van vele, innentől kezdve pedig baj nem érheti az egyént. Hajrá.:)

A rendezvény weboldalán fényképeket, további tanácsokat, információkat tekinthetnek meg az érdeklődők, valamint az átúszást megelőző hetekben innen lehet tájékozódni a megrendezés időpontjáról.

http://www.balaton-atuszas.hu/

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.